לקראת ביקור בישראל – הרצאות, שיווק, קומיקס

הרבה זמן לא כתבתי כאן, החודשים האחרונים מאוד עמוסים. מצד אחד מטלטל ברחבי אירופה במסגרת פרויקטים של העבודה, ומצד שני משבר רשימות, שמתבהר לאיטו, ושינויים אחרים שעוברים מיזמי הרשת השונים. כל זה בלי להזכיר את החיים עצמם.
העיקר הבריאות, בחיי.

בסוף דצמבר-תחילת ינואר, אני מגיע לביקור בישראל. זאת חופשת מולדת שאני מתכוון לעבוד בה כמה שפחות, אם בכלל, ושרובה תוקדש למשפחתי היקרה.
לצד זה, כהרגלי, אני מנסה לנצל את ההזדמנות כדי להתעסק עם נושאים שיקרים לליבי. אז:

בתחום השיווק, לא נקבע עדיין כלום, אבל רציתי לנצל את הבמה הזאת לספר שיש לי מצגת בת כשעתיים (אפשר לקצר אותה, אם לא תהיה ברירה) שהכנתי במיוחד עבור אירוע לקוחות (קיימים ופוטנציאליים) של Brandinstinct, בוטיק המיתוג לו מוקדש רב זמני בימים אלה. העברתי אותה בלונדון לפני כשבוע והיא זכתבה להדים חיוביים, אפילו מצד שומעים שהגיעו במיוחד מארצות אחרות. הינה התיאור שלה, בתרגום חופשי:

אם אי פעם נתקלתם במושגים כמו סיפור, רעיון, דמות, אופי או חזון בהקשר של מותגים, הרי שכבר נחשפתם לעלייה בדומיננטיות של חשיבה נרטיבית בתחום השיווק.
ההרצאה לוקחת את היסודות של התחום צעד אחד קדימה, ומשתמשת בהם ככלי פרקטי לזיהוי דפוסים ומגמות בשוק, בקטגוריה או בחברה שלכם ; ולפיתוח פתרונות יצירתיים למצבים אסטרטגיים שלכאורה אין מהם מוצא.
עם כל המתודולגיות, ההייפ, והבאז וורדז שבחוץ, קשה לדעת מה יכול לעבוד תכל'ס עבור המותג שלכם. ההרצאה מציעה גישה פרקטית שמסתכלת על העקרונות מאחורי כמה מהכלים הבולטים של גישות שונות לאסטרטגיית מותג. השקפת עולם זאת משמשת לבחינה של שורת מקרי מבחן – ממותגים מפורסמים ומפרויקטים שעבדנו עליהם – שהסיפורים שלהם משתלבים בדפוסים שאנחנו מזהים ומדגימים את העקרונות בפעולה.

זאת לא "מצגת מכירות" בכלל בכלל, אם כי יש בה גם דוגמאות מהעבודה שלי, לצד דוגמאות מהעולם. הנושא של המצגת הוא "שיווק נרטיבי מתקדם" והיא מסכמת כמה מהרעיונות שאספתי ופתחתי אודות הקשר בין שיווק, מותגים, סיפורים וסימנים בליווי דוגמאות "מהחיים". התוכן הוא בשכונה שמאפיינת את הבלוג האנגלי שלי. הנגיעות בנרטולוגיה וסמיוטיקה עדינות ובסך הכל מדובר במשהו שאנשי מקצועות השיווק ימצאו בו עניין, אבל בתכל'ס לא צריך לדעת שיווק כדי להבין. הייתי רוצה לחשוב שגם מי שמעניין אותו ההקשר היותר רחב של שיווק ותרבות ואיך הם מתערבבים יכול למצוא בהרצאה עניין. (ולא רק ההם)
אשמח לתת את ההרצאה בכל מסגרת שתמצא בה עניין – אקדמית, מסחרית, או קבוצת מתעניינים (אם יהיו מספיק). כל מה שאני צריך זה חדר, מקרן/מסך גדול למחשב הנייד שלי, וקהל סקרן.
אגב, מי שקוראים פה והם סטודנטים שלי לשעבר מקאמרה אובסקורה, או כאלה שרצו ללמוד את הקורס שלי בבצלאל לפני שהמעבר ללונדון ביטל את התכניות להעביר אותו (אחד הדברים שהכי הצטערתי עליהם), סביר להניח שתמצאו עניין בהרצאה הזאת.

בתחום הקומיקס, למרבה שמחתי, התאריכים של פסטיבל הקומיקס "קאבום", זזו קצת. מה שמאפשר לי להרצות שם שתי הרצאות ולהעביר סדנא.

  1. חמישי, 27 בדצמבר, בין 18:00 ל20:00 – "רק בקומיקס – הצצה בדברים שרק קומיקס יכול לעשות."
    זאת הרצאת ה"מבוא" הישנה שלי שמתפתחת עם השנים ודי זכתה להצלחה. אם שמעתם אותה בשלוש השנים האחרונות, זה לא יחדש לכם, אם לפני זה, אז כן. התיאור הרשמי שלה: קומיקס מספר סיפורים באופן ייחודי. בהרצאה נתבונן יחד במגוון קטעי קומיקס שידגימו מה מייחד את הקומיקס מאמנויות סיפור אחרות. דרך מקסימום דוגמאות ומינימום תיאוריה נגלה דרכים להעברת סיפור שאף אחת מהאמנויות שלעתים הקומיקס משווה אליהן לא יכולות לעשות – לא קולנוע, לא ספרות, לא תיאטרון ולא אנימציה. בין אם אתם לא מכירים קומיקס בכלל, חובבים ותיקים או יוצרי קומיקס, ההרצאה עשויה לשנות מה שאתם חושבים על קומיקס.
    (מומלץ לנוער ומבוגרים)
  2. שישי, 28 בדצמבר, בין 10:00 ל12:00 – "צורה ומשמעות – מנגנונים סיפוריים מתקדמים בקומיקס"
    סדרה של דוגמאות קומיקס שמדגימות שימושים מתקדמים שיוצרים עושים בתכונות הסיפוריות שמייחדות את הקומיקס. הרצאה למתקדמים שמשלימה את ההרצאה הראשונה אבל גם עומדת בפני עצמה. בהרצאה ייבחנו באופן עמוק יותר, דוגמאות מתקדמות מכמה מיוצרי הקומיקס המורכבים ביותר של כל הזמנים, כולל דוגמאות מהשנים האחרונות, ומדגישות את הקשר בין אופן הסיפור ותוכן הסיפור בקומיקס.
    זאת הרצאה שהתחלתי לפתח בשנה שעברה, והכותרת הפתוחה שלה מאפשרת לי פשוט לנתח קומיקסים שנראה לי שעושים דברים מגניבים. תהיה חפיפה עם החומר של שנה שעברה – בין השאר ניתוחים של "ווצ'מן" של אלן מור ודייב גיבנז, ו"פינאטס" של צ'ארלס שולז. בין התוספות אני מקווה ללטש קצת את הדוגמאות מכריס וויר, לגעת גם ב"אליס אין סאנדרלנד" היוצא מן הכלל של בריאן טלבוט, ומי יודע – אולי עוד.
    (גם כאן – מומלץ לנוער ומבוגרים, ועוד יותר למי שמכיר קצת תיאוריה של קומיקס ו/או שמע את ההרצאה הראשונה, אפילו שזה ממש לא חובה).
  3. שישי, 28 בדצמבר, בין 12:00 ל 13:30 – סדנת צורה ומשמעות – איך להדק את הקשר בין המה והאיך בקומיקס
    יש דברים שאפשר לעשות רק בקומיקס, האם אתם מנצלים אותם? סדנת כתיבה וארגון פאנלים שמבקשת לתת אשנב לדרכי חשיבה שישפרו את האופן בו הקומיקס שלכם משתמש בתכונות הייחודיות של הקומיקס כמדיום. הסדנה משלבת תרגילי כתיבה וסקיצות של תכנון עמוד, ולכן מתאימה גם לכותבים וגם למאיירים.
    (כאן כבר מדובר בסדנא מעשית שמיועדת בעיקר למי שעושה / רוצה לעשות קומיקס, והיא מנסה להתמקד ברעיונות רחבים ומופשטים יותר מאלה שהספרות של התחום – מקלאוד אייזנר וכו' נוגעת בהם. חלק מהרעיונות בה רלוונטיים לספרי קומיקס, יותר מאשר לסיפורים קצרים.)

הפסטיבל מתקיים השנה במוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס בחולון. הכניסה להרצאות ולסדנה בתשלום שהולך כולו לאוק"י. אני אמור גם להנחות את הקומיקרב שייערך במסגרת הפסטיבל.
מבחינת "מה לעזאזל הקשר של אורי לקומיקס?", לאלה מכם שכאן בגלל הדברים שאני עושה באינטרנט ו/או שיווק: את הקומיקס כמדיום סיפורי התחלתי לחקור במסגרת לימודי תורת הספרות באוניברסיטת תל אביב (עזבתי ללונדון לפני תחילת כתיבת התזה בנושא. כן, אני "דרופ-אאוט".). מאז אני מדבר וכותב על הנושא בהזדמנויות שונות זה למעלה מעשור (כוס אומו, אני מזדקן). לצד העיסוק התיאורטי, עבדתי עם קבוצת דימונה על סיפורי האנתולוגיה השנייה שלהם ועם נעה אברבנל ואמיתי סנדי על "שירלי".

מאת: Uri Baruchin

Uri is an international creative strategist based in London, working as Head of Strategy for global design and branding consultancy The Partners. He lectures at the London College of Communications' MA in Graphic Branding and Identity, mentors in a variety of programmes and writes about marketing and culture.

5 תגובות על ״לקראת ביקור בישראל – הרצאות, שיווק, קומיקס״

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s