איך ליצור קשר עם בלוגרים מבוגרים? פשוט ליצור קשר.

תמר גרינברג-ברכה כותבת את הבלוג של גלה מחשבים, חברה המתמחה בהדרכת מחשבים בעיקר לקבוצות באוכלוסיה שהעולם הזה קצת יותר קשה להבנה או אף סגור בפניהם, כמו מבוגרים וגיל הזהב. בסלנג השיווק האמריקאי קוראים להם boomers & geezers, והם נחשבים לקהלי יעד נחשקים ביותר.
הכלל הראשון בבלוג חברה הוא להבין שאתה לא נמצא כאן כדי לשדר, אלא כדי להיות חלק מהקהילה. הבלוגוספירה היא שיחה, אם אתה רוצה שהבלוג באמת יקדם את המוניטין של החברה, אתה צריך ליצור קשרים אותנטיים עם הבלוגוספירה, ורצוי קשרים שממוקדים בחלק של הבלוגוספירה שרלוונטי לעסק שלך.

אפשר להבין את זה באופן מושכל ולתכנן לפי זה התנהגות, ויש אנשים שמבינים את זה מהלב ועושים את זה באופן טבעי. מקריאה מדגמית בבלוג אני מהמר שתמר שייכת לסוג השני.
עברתי את התהליך המושכל עם מספר לקוחות שלי. חשוב לי לציין שאנשי שיווק שזה לא בא להם באופן טבעי הם לאו דווקא אנשים רעים או טפשים, פשוט מדובר בצורת חשיבה שונה לחלוטין על שיווק ממה שמלמדים בבתי ספר ומרב מה שאנשי שיווק מתרגלים לאורך הקריירה שלהם. רובם חושבים שכדי ליצור קשר צריך לשדר. למרות זאת, מרגע ש"האסימון נופל", רבים מהם הופכים לחיות של שיווק ויראלי-קהילתי.

גם אם זה נעשה ללא כוונה שיווקית, היוזמה ליצור רשימה של בלוגרים מבוגרים בישראל היא לא רק יוזמה מבורכת, אלא גם הברקה שיווקית.
אם תלכו לעקוב אחרי השיחה שנוצרת עכשיו בבלוג של גלה מחשבים וסביבו תוכלו לראות חלק של הבלוגוספירה הישראלית שעד לפני היוזמה הזאת היה סמוי או בלתי נפרד משאר רשת הבלוגרים הישראלית, "מסובב את הראש" בהדרגה ושם לב אל לתמר, ובדיעבד, גם לחברה שלה.
למה? כי היא דיברה אליהם בגובה העיניים באמת (לא אותה קלישאת "דברו אל הלקוח בגובה העיניים " שנמצאת בקווים המנחים לטון הדיבור של המותג בכל חברת טלקום. אמרתם צרכן, איבדתם את גובה העיניים.) ויזמה משהו עבורם. היא גלתה הבנה לכך שהם אלה שנמצאים במרכז השיחה ושהיא חלק מהם.

קשה לדעת בשלב מוקדם כל כך כיצד היוזמה הזאת תתפתח, אבל במינימום היא תביא לבלוג שלה כמה אנשי מפתח מהבלוגוספירה המבוגרת, מאוד יכול להיות שאם באמת תוקם רשימה במיקום נוח מספיק היא גם תהפוך ליעד עבור הקהל הזה. אותם אנשי מפתח אינם הקהל של הקורסים של גלה מחשבים (אם יש לך בלוג, כנראה שאתה כבר מעבר לזה), אבל הם אנשי קשר מושלמים אל קהל היעד הזה (conncetors,במונחי שיווק ויראלי). מה שיפה כאן זה שהיא לא היתה צריכה לאתר אותם, היא עשתה פעולה פשוטה שמשמעות נלווית שלה היא "קונקטורים מרכזיים של קהל היעד שלי, הזדהו בבקשה."
רשימת הקשרים שתמר הולכת לקבל שווה הרבה מאוד כסף לחברה שלה. זאת רשימה שלא נמצאת בשום מאגר כתובות זבל (וגם אם היתה – שומר נפשו ירחק), וששום חיתוך של שום פאנל צרכני היה מסמן איפה למצוא אותה. אל תדבר אל הקהילה, דבר עם הקהילה. מבחינת עלות-תועלת, אין דרך טובה יותר להגיע לקהל יעד ממוקד באמצעות הרשת.כמובן שגם אחרי שנוצרו הקשרים צריך לדעת איך לנהל אותם, וכמובן שצריך להישמר מלנצל אותם לרעה, אבל איכשהו אני מרגיש שבמקרה הזה זאת לא תהיה בעיה…

עדכון 28/8: אני מאוד מקווה שלא התלהבתי סתם, כי בלי שתהיה עבודה על הפורמט של הרשימה, זה לא יעבוד. מלבד זה – תחושה לא טובה בקשר למחיקת לינקים לבלוגים שהתוכן שלהם "לא תואם" את המותג, התגובות הן תגובות, ולמה ששאר הקוראים יצטרכו את בעלת הבלוג בתור צנזור פרטי?

את הרשימה צריך לבנות בהדרגה, על פי התגובות, במקום אחר ובפורמט יותר שימושי לגולשים, שם באמת אפשר לכלול רק בלוגים שעומדים בקריטריונים של הגיל… (אני לא אחד מהם, אני מקווה, בגיל 31)

מאת: Uri Baruchin

Uri is an international strategist based in London, specialising in brand, creative strategy, proposition development, CX and content. He runs a boutique agency, teaches the D&AD's masterclass in strategy, and is the strategy mentor for SCA. He writes about marketing, culture and technology.

13 תגובות על ״איך ליצור קשר עם בלוגרים מבוגרים? פשוט ליצור קשר.״

  1. לדעתי 'שווי' הרשימה הוא לא כזה גדול משתי סיבות:
    1. הרשימה תהיה קטנה מדי בשביל להוות חתך שוק שכדאי לכוון אליו.
    2. רוב הרשימה תהיה ילדים/בעלי אינטרסים.

    TheRaveN

    אהבתי

  2. הי, ייתכן ולא ירדת לסוף דעתי, אני אגיב ספציפית להשגות שלך:

    1. הרשימה לא אמורה להיות השוק או חתך מספיק גדול שלו. הרשימה היא תשתית לקשר ויראלי-קהילתי עם השוק. משתי סיבות עיקריות א. היא תמשוך קהל רלוונטי שרוצה להכיר בלוגרים בגילאים שלו ושאין לו כמעט שום כלי פשוט בעברית למצוא אותם כרגע, שיכול דרכה להיחשף למותג של תמר (מה שלרב עולה כסף – פרסום) והקהל הזה כבר יכול כן להגיע לכמות משמעותית ב. היא תכיל בלוגרים מבוגרים שהם קונקטורים לקהל היעד, ומעצם הצטרפותם לרשימה יוצרים קשר מסוים עם תמר ומעבירים את שם המותג שלה הלאה.

    2. מה האינטרס של ילדים להיות ברשימה של מבוגרים? מה גם שהרשימה הולכת להיות ערוכה/מסוננת. גם אם יתחמקו לתוכה ילדים עם זהויות בדויות של מבוגרים עדיין היא תמשוך מבוגרים אחרים (1א). לגבי בעלי אינטרסים – אני לא בטוח על איזה מן אנשים את חושבת, אבל שוב – אם הרשימה מסוננת ניתן לצמצם את זה. מה גם שהיות מישהו בעל אינטרס לא תמיד פוסל מיידית את הרלוונטיות שלו לרשימה.

    אהבתי

  3. לא יודע גדי, אני ממש לא נתקלתי בקשיים בתחום ההבנה.
    כל עוד עושים את זה בשפה שתואמת את התחום שלהם ולא בגיקית שוטפת, ודואגים להיות ביקורתיים ולא סתם אוונגליסטים, כמעט כל מי שיצא לי לעבוד איתם, ולהיות זה שמציג להם שיטות שיווק חדשות, הבינו את זה בלי בעיה. האתגר היותר גדול הוא לשכנע להשקיע בזה על חשבון שיטות מסורתיות (ברמת עוגת התקציב).

    אני יכול להגיד חד משמעית שכבר יותר משנתיים, כמעט ולא יוצא לי לפגוש מנהל שמזלזל בכוח של האינטרנט. גם בקיאות במושגים של שיווק ויראלי לא נדירה כשהיתה.
    מה שכן – הרבה פעמים התפיסה ממשיכה להיות התפיסה הישנה שמלבישה בכוח חוקים ישנים על העולם החדש, כמו למשל שחשיפה היא חזות הכל, או בניית אתרים מתוחכמים ומדי ומסועפים מדי שהופכים לפילים לבנים. ארגונים שנכוו מזה בימי הבועה, מאוד ספקנים, ובצדק. לוקח זמן לרכוש את האמון שלהם מחדש.

    בקיצור – אין בעית הבנה, יש בעית אמונה, אבל ההיגיון העסקי, בסופו של דבר, מנצח. והוא עומד לטובת הרשת.

    אהבתי

  4. מזעזע, אני מסכים, אבל עד שאני לא אמצא מישהו לעשות לי pimp that blog שאני סומך עליו, אנחנו תקועים עם זה.
    (בתשלום כמובן, ובהרבה כבוד)

    אהבתי

  5. אותי שיעשע שעל-פי גלה מחשבים אני בלוגרית "בגיל מתקדם". (גם אם בסף התחתון של הקטגוריה). נו טוף, אני תכף מוציאה את המקל, באמת הרגשתי לאחרונה שאני מתקשה ללכת בלעדיו.

    אהבתי

  6. נעמה, אם ראית את הסטטיסטיקות של ישרא אז את בטח יודעת שלא צריך הרבה בשביל להיות "בגיל מתקדם" באופן יחסי.
    אבל אם תרצי מקל שווה, יש כאן חנות שמתמחה בזה… (-:

    אהבתי

  7. זה בסדר, בבלוגים ובאזורים אחרים של האינטרנט גם אני לרוב מרגישה מאוד זקנה. ואני בקושי בת 25.

    לילדים יש יותר ווליום ויותר נפח (ווליום במובן של רעש :‏) ) אז מרגישים אותם הרבה יותר בסקרים ובמציאות וזה מטה את "מרכז המסה" לכיוון הצעיר יותר.

    לשמחתי זה לא ממש משפיע על אופי הבלוגיה הבוגרת.

    (הכל פה הכללות גסות, שאף אחד לא יעלב אישית)

    אהבתי

  8. אורי – רק עכשיו ראיתי את העדכון שלך לפוסט בקשר לרשימת בלוגרים מבוגרים. אתה צודק בעניין צורת הרשימה – היא באמת צריכה להיות במקום אחר ובפורמט אחרת, וזה יגיע בקרוב.

    אבל אני לא מסכימה איתך בקשר למחיקת לינקים – קודם כל אני רוצה להתנצל על התגובה הראשונה שכבתבתי במהירות רבה על סיבת מחיקת הקשר – לא היה שום קשר לגיל המגיבה, האתר שלה מלא תמונות ותוכן פורנוגרפי – הבעייה הייתה שאני מנהלת אתר נקי, ואני רוצה שהקוראים שלי ירגישו בטוחים שכשהם עוברים מהאתר שלי למקומות אחרים, שהם לא יגיעו לחומר פורנוגרפי. אני גם כתבתי במפורש בפוסט המקורי שאני שומרת את הזכות למחוק תגובות שיש בהן תוכן פוגע ולפני זה כתבתי שבלוגים עם תוכן פורנוגרפי לא יתקבלו. לכן במקרה הזה אני כן מצדיקה את המחיקה.

    אני חושבת שבאמת כדאי להעלות לשיחה את הנושא שבבלוגים האפשרויות לשינויים פתוח ואנרכיסטי – שונה מכל סוג אחר של הוצאה לאור (חוץ מוויקי).

    ובקשר למושג "הגיל השלישי", הסתבר לי באיחור שבארץ משתמשים במושד הגיל השלישי כמחליף לגיל הזהב 🙂 – אתה תיארת את זה נכון כשאמרת boomers and geezers – וזאת באמת הייתה הכוונה שלי.

    אהבתי

  9. אני הבנתי לחלוטין מאיפה באה המחיקה, לא חשבתי שהיא קשורה לגיל של רייבן. אבל – יכולת פשוט להוסיף אזהרה בקשר לתוכן שלה (אולי נטיקט אומר שהיא היתה צריכה להזהיר בעצמה בהתחשב בסוג הבלוג שלך, אבל זה נראה לי די מחמיר).
    אבל יותר מזה, אני חושב שהקהל שלך הוא לא קהל שצריך לגונן עליו בדרך של צנזורה, הוא יודע כבר להגן על עצמו.
    נצטרך כנראה להסכים לא להסכים בנקודה הזאת.

    אהבתי

כתיבת תגובה